Máme za sebou Early Access otevřené bety velmi očekávaného Diabla 4 a dojmy komunity jsou při nejmenším všelijaké. Hraje se to dobře? Je to fajn ARPG? A co open world a ty MMO prvky? Spousta otázek, na které není tak jednoduché odpovědět. Pojďme si to ale nějak shrnout a podívat se i na názory komunity!
Technické zvládnutí Early Accessu
Ačkoliv beta od 17.03. do 20.03. byla pouze pro hráče, kteří si již Diablo 4 předobjednali, nápor hráčů nebyl zrovna malý. Sice nemáme od Blizzardu přesná čísla, nicméně můžeme s jistotou říci, že 1 milion hráčů v rámci EA dosáhlo levelu 20.
No a i když první přibližně 2 až 3 hodiny byly nápory na servery znát a mohli jsme vidět až 2 hodinové fronty a trochu nestability, relativně rychle se vše ustálilo. Překvapivě solidní výkon – na Blizzard.
Moc velké očekávání?
Pojďme si ale probrat samotné dojmy z prvního aktu, lokace Fractured Peaks a prvních 25 levelů našich postav. Splnil Blizzard s Diablem 4 naše očekávání? Vlastně ne tak úplně, ale to se zřejmě dalo očekávat.
Diablo 4 má značnou nevýhodu v tom, že jde po dlouhé době o hru, na kterou prostě „všichni“ čekají, a díky tomu mají i značně vysoká očekávání. Kdo by také neměl po tak dlouhém čekání a ne zas tak úplně povedeném Diablu 3.
Musíme zároveň upozornit, že naše redakce se dost v ARPG hrách vyžívá, a tak můžeme být na některé věci trochu více citliví. Některé věci, které tu vypíchneme by vás tak možná ani nenapadly a nebudou pro vás problém.
Audiovizuál, story a „prostě je to Diablo“
První věc, která na vás při spuštění Diablo IV dýchne je povedený audiovizuál. Zde bylo naše očekávání splněno a jsme velice rádi, že se vývojáři vrací k ponurejší atmosféře, kteoru můžeme tak dobře znát z prvního a druhého dílu.
Nejde sice o žádnou next-gen ohromující grafiku – rozhodně je ale na dnešní dobu dostačující. No a možná je i dobře, Diablo 4 by díky tomu mělo jít rozjet i na značně slabých sestavách. Optimalizace sice během bety nebyla úplně optimální, ale to snad Blizzard do spuštění vyladí.
Audiovizuál příjemně doprovází příběh a „padnoucí“ prostředí a celkově na vás hra působí, že je to prostě Diablo jak se patří. To je pocit, který jsme u D3 upřímně prostě neměli. Jediná věc, který požitek trochu kazí je UI.
UI a ovládání
Bohužel je dost znát, že Diablo 4 je multiplatformní a z různých elementů UI na vás velice silně dýchá konzolový až mobilní pocit. Rozhodně jde o věc, na kterou se dá zvyknout, ale podle našich představ to úplně nyní není.
Postrádáme také možnost různých individuálních nastavení. Hra vám v tuto chvíli nijak neumožní například upravit velkou „overlay“ mapu. Taktéž není možnost si zapnout permanentní číselné zobrazení HP, Bariéry a Many.
Další věcí je extrémně nepovedené „movement only“ na levém tlačítku myši, po kterém hráči dlouhodobě velice hlasitě volali. Blizzard ho do hry přidal – ale opravdu strašným způsobem. Bohužel to vývojáři vzali doslova a dali vám možnost dát na levé tlačítko myši opravdu jen a pouze „movement“ a nic jiného.
Pokud to uděláte, jste ve fázi, že sice se můžete levým tlačítkem jen pohybovat a necastíte jím pak, ale – nemůžete s ním dělat nic jiného… ani sbírat loot nebo interagovat s NPC.
Skilly, boje a customizace postavy
Vývojáři nám slibovali zábavné a relativně komplexní možnosti customizace našich skillů – to se jim povedlo jen velice lehce. Zřejmě je to záměr, protože Diablo 4 chce být jednoduchou hrou pro všechny, ale rozhodně se v tuto chvíli nevyrovná jiným ARPG – a to ani těm starým, natož novým jako je Path of Exile či Last Epoch.
Rozhodně jsou však skilly zajímavější než byly v Diablo 3 a i během prvních 25 levelů má v D4 člověk pocit značně větší flexibility než u předešlého dílu. Pro hardcore fanoušky akčních RPG to určitě stačit nebude, ale pro běžného hráče se zřejmě nachází skilly v ideálním stádiu.
Plné vylazení vaší postavy nedokážeme pořádně ohodnotit jen na základě bety. Spousta aspektů jako Paragon Boardy či unikátní itemy nám zůstaly v betě skryté a osaháme si je až při spuštění hry v červnu. Již teď je to ale lepší než Diablo 3.
Open World, Dungeony a Endgame
Velkým aspektem a hazardem ze strany Blizzardu je v Diablu 4 open world. Věc, které se spousta lidí oprávněně bojí a jsou skeptičtí. My byli také. Musíme ale říci, že to není tak špatné, jak jsme se obávali! Open world je do hry zasazený příjemně a máte pocit, že tam prostě patří.
Neduhy Open Worldu
Má to ale i své neduhy. Jedním takovým je Renown, tedy procentuální plnění „lokací“, které se nemusí spoustě hráčům líbit. Procenta dokončení lokace získáváte všemi možnými aktivitami – od questů a side questů, přes objevování oltářů Lilith až po dokončování dungeonů.
Nepříjemný pocit pro hráče „neplniče“ by mohl nastat ve chvíli, kdy je hra nepřímo bude nutit každou lokaci splnit na 100 %. Proč? Protože za plnění získává hráč nejen nějaké drobnosti ale také skill pointy a pointy do Paragon Boardu. No a ty se klidně můžou skrývat až za plným dokončením lokace.
Nudné Dungeony
V rámci otevřeného světa budete narážet v Diablu na spoustu Dungeonů, kterých by při vydání mělo být cca 150. Pokud se ale něco nezmění, budete mít pocit, že můžete ve světě narazit na 1 až 2 různé dungeony 150x jinak.
V Early Accessu jsme proběhli skoro všechny Dungeony, které byly dostupné a bohužel jsme měli přesně takový pocit. Pocit, že běžíte pořád to stejné, jen to vypadá trochu jinak. Layouty a cíle Dungeonů jsou totiž (zatím) všechny úplně, ale úplně stejné.
Všechny Dungeony jsou postavené na principu „udělej něco vlevo, udělej něco vpravo a pak pokračuj prostředkem k bossovi“. Ve finále je jedno, jestli máte vlevo a vpravo porazit monstra, nebo z té části přenést nějaký objekt ke dveřím doprostřed – všechno je pocitově stejné.
Endgame
Velké obavy má spousta hráčů právě z endgamu – jednoduše se bojí, aby to neskončilo jako Diablo 3. No a předběžný přístup nás v tomhle moc neuklidnil. O Endgamu Blizzard pro jistotu trochu pořád mlží a – bohužel – co víme jistě je, že velkou částí endgame budou právě Dungeony.
Dungeony, které jsme popsali jako nudné a jejich provedení dost tragické. Pevně doufáme, že nás Blizzard před vydáním hry ještě něčím překvapí, protože pokud by se endgame měl opírat primárně o dungy, tak to nebude stačit.
Názory komunity
Spousta námi vypsaných věcí však může být (rozhodně je) dost založená na subjektivních pocitech. Diablo 4 je prostě citlivé téma, protože každý chceme, aby to byla perfektní hra. No a jak jsme již nastínili na začátku článku – možná máme všichni tak trochu moc velká očekávání.
Pokud si ale nejste pořád jistí, jestli bude Diablo 4 pro vás dobrá hra či jestli stojí za vaše peníze, doporučíme se určitě mrknout i na názory různých streamerů a youtuberů – pár, které jsme našli vám přidáváme níže: